Wat kenmerkt een goed bedrijfsverhaal?

Corporate story Achmea

Een sterk bedrijfsverhaal gaat verder dan een droge opsomming van feiten; het wekt herkenning op. Het vormt het kloppende hart van de organisatie en geeft dit door aan alle stakeholders. In dit verhaal draait alles om mensen, de oorsprong, waarden, mijlpalen, triomfen en tegenslagen van de onderneming. Corporate storytelling zorgt ervoor dat het DNA van het bedrijf en het erfgoed op een samenhangende, aansprekende, meeslepende en blijvende manier wordt verteld. Dit verhaal omarmt het verleden, viert het heden en begroet de toekomst. Een goed bedrijfsverhaal, dat ook wel bekend staat als een 'corporate story' of 'brand story', is effectief in het communiceren van de identiteit, waarden en missie van een bedrijf.

Een goed bedrijfsverhaal is authentiek, relevant, emotioneel verbonden, menselijk, consistent, met een duidelijke kernboodschap, en maakt impact met corporate storytelling. Een goed bedrijfsverhaal onderscheidt zich door vier essentiële kenmerken:

1. Authenticiteit en relevantie

Een goed bedrijfsverhaal is authentiek en weerspiegelt de echte geschiedenis en waarden van het bedrijf. Het vertelt het verhaal zoals het is, zonder valse of overdreven beweringen. Daarnaast is het relevant voor zowel het bedrijf zelf als de branche waarin het opereert. Het laat zien hoe het bedrijf een verschil maakt in de wereld en waarom dat ertoe doet. De authenticiteit en relevantie zorgen voor geloofwaardigheid en resonantie bij het publiek.

2. Emotionele verbinding en menselijkheid

Een goed bedrijfsverhaal wekt emoties op bij het publiek. Het kan inspireren, ontroeren of empathie opwekken. Het doet dit door de menselijke kant van het bedrijf te benadrukken. Dit kan onder meer de verhalen van oprichters, medewerkers of klanten omvatten. Menselijkheid in het verhaal creëert een sterke band tussen het merk en het publiek, omdat mensen zich kunnen identificeren met de menselijke ervaringen en emoties die in het verhaal worden gedeeld.

3. Consistentie en heldere kernboodschap

Een effectief bedrijfsverhaal is consistent met andere aspecten van de branding en communicatie van het bedrijf. Het vormt een herkenbaar en begrijpelijk beeld dat coherent is met het merkimago. Bovendien draagt het een duidelijke boodschap over: wat het bedrijf doet, waarom het dat doet en hoe het zich onderscheidt van de concurrentie. Deze consistentie en duidelijke boodschap zijn cruciaal om verwarring te voorkomen en het publiek in staat te stellen het verhaal te begrijpen en te onthouden.

4. Visie, missie en impact

Een krachtig bedrijfsverhaal benadrukt de visie en missie van het bedrijf, samen met de langetermijndoelen en kernwaarden. Het laat zien dat het bedrijf zich inzet voor een hoger doel dan alleen winst maken. Het verhaal heeft een positieve impact op de perceptie van het bedrijf en de betrokkenheid van stakeholders.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl en storytellingworksop.nl. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Over Storytelling People

Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.

Contact

Contact

Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
Einfo@storytellingpeople.nl
Iwww.storytellingpeople.nl

Onze klanten

Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.

Heineken: de magie
PostNL
Randstad: shaping work
ABN Amro
Nationale Nederlanden
Friesland Campina

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

Download de Storytelling People app

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.