Storytelling Rituals - van merk tot community

Corporate storytelling Rituals

Rituals heeft mensen leren ontdekken hoe ze van alledaagse momenten juist momenten van verstilling, rust en bezinning kunnen maken. In de tijd dat Rituals begon, was wellbeing als markt nog van kinderschoenformaat, vandaag is Rituals er het toonaangevend voorbeeld van. Het is bovendien het levend bewijs van de kracht van een aansprekend en verbindend verhaal, consistent verteld in werkelijk alle elementen die er voor een merk toe doen.

Social media

Het is duidelijk dat Facebook een belangrijk platform is voor Rituals. De Facebook timeline laat zien dat Rituals veel tijd en aandacht besteed aan tips en adviezen ten aanzien van make-up en verzorging, altijd een relevante en sterke manier om mensen bij producten te betrekken en interesse ervoor te versterken.

Overigens is er niet alleen sprake van veel video in de tijdlijn, maar ook apart onder de tab Video’s. Ook daar ligt de nadruk opnieuw op make-up en cosmetica adviezen en ook meer op producten zelf. In z’n algemeenheid komt hier de ‘ziel’ minder aan bod dan de ‘sale’, maar Facebook is dan ook een platform dat zich meer leent voor nieuws, tips en promoties dan voor zingevende invulling en dat laatste komt elders ruim voldoende aan bod.

Wel heeft Rituals gekozen voor een internationale Facebook pagina, we zochten vergeefs naar een Nederlandse, Franse of Spaanse versie, in tegenstelling tot websites die wel Frans en Spaans zijn. Het kan zijn dat we het vanuit Nederland Googlend mis hebben en dat wie in Spanje of Frankrijk woont de Facebook pagina wel in de eigen taal kan zien. Zo niet, dan is dat wat verrassend. In Nederland is een Engelstalige inhoud geen probleem en geeft het zelfs een extra internationale, cosmopolitische uitstraling. In Latijnse landen als Frankrijk en Spanje wordt toch minder (goed) Engels gesproken en gelezen dan wel eens gedacht wordt, zelfs door beter opgeleide vrouwen. Dat kan dus wat belemmering geven in termen van toegankelijkheid en de dialoog die op Facebook juist zo gemakkelijk van de grond kan komen. Dat laatste is niet te onderschatten; rechtstreeks, open en actief contact met fans en geïnteresseerden zal voor merken steeds belangrijker worden. Niet alleen omdat persoonlijk advies extra goed kan helpen om producten tailormade aan klanten te koppelen, maar ook omdat een band met de klant de mogelijkheid opent die band steeds veder aan te halen en op termijn merkambassadeurs te maken van merkfans.

Twitter en YouTube

Op Twitter is Rituals sterk aanwezig, erg actief en bovendien aanstekelijk fris, inspirerend en informatief. In het profiel wordt de missie belicht als passie en op die paar vierkante centimeter blijkt het verhaal van Rituals dus ook al goed te vertellen.

Vrij apart is overigens het regeltje: “We tweet during office hours” - dat doet wat ambtenarig aan, al zal het waarschijnlijk z’n reden vinden in boosheid preventie: wie Rituals ‘s avonds een rechtstreeks bericht stuurt weet in ieder geval waarom er geen reactie zal komen. Toch zorgt het regeltje voor een wat scherp randje op die plek, zo vlak achter de mooie omschrijving van de passie van het merk. Die passie komt verder in vele vormen naar vormen op Twitter, met ook hier weer veel aandacht voor diverse schoonheids- en verzorgingsadviezen en inspiratie voor momenten die het leven leuker maken.

Op het eigen YouTube kanaal blijft Rituals het verhaalkader breed invullen met een veelvoud aan video’s. Met name in de Rituals Collections komen de verhalen achter de productlijnen mooi tot uiting, met relevante verbindingen naar de inspiratie erachter. Ook in de Uploads vinden we een aantal met zorg gemaakte films over verschillende looks, gepresenteerd door een make-up expert. Een recente serie films nog (februari 2017) die dus nog niet overdreven veel views heeft gekregen. Maar waarschijnlijk is het wat vroeg dag; een aantal van de video’s van de Rituals Collection scoren na 5 maanden wel degelijk enkele duizenden views. Veel zal afhangen van de frequentie waarmee de video’s op Facebook en Twitter gemeld worden. Hoe dan ook vormen ze in deze tijd van toenemend ‘film kijken op je mobieltje’ een onmisbare schakel in de storytelling van Rituals.

Instagram en Pinterest

Op het met name bij een jongere doelgroep steeds belangrijker platform Instagram valt het grote aantal volgers op: bijna 87.000, aanzienlijk meer al dan op Twitter. De Rituals signatuur is ook hier helder en sterk aanwezig en de beleving van het merk is er zo te zien groot. Veel aantrekkelijke productaanwezigheid, waarvoor Instagram zich als visueel ingesteld platform natuurlijk perfect leent. Maar toch ook hier en daar aandacht voor het gevoel, in de vorm van quotes als ‘A smile is the best make-up any girl could wear’. Overall een weer fris en kwalitatief geheel, waarin Rituals zich elegant en inspirerend laat zien, wat ook gewaardeerd wordt, getuige de vrij grote aantallen likes en comments.

Pinterest kan niet ontbreken als platform dat ook alle ruimte biedt om product en emotie bij elkaar te brengen. Er is heel specifiek gekozen voor de inspirationele insteek naar productlijnen, met de ‘Rituals of...’ serie die naar sfeervolle borden met pins leiden. Ook weer een voornamelijk visuele manier om het verhaal van Rituals te vertellen, maar ook toont de breedte van het merkverhaal dat het ook zonder al te veel woorden heel goed lukt om te laten zien waar het over gaat.

Storytelling community

Rituals is een inspirerend verhaal, dat nog lang niet uitverteld is. Het is het verhaal van Rituals dat het merk het onderscheid heeft gegeven op wat uitgerekend een van de zwaarst bevochten markten is die merken maar kunnen betreden. Ondanks dat de story inmiddels breed uitgedragen wordt, zijn er zeker nog stappen te maken om dat onderscheid verder te vergroten.

Corporate storytelling observaties Rituals

  • Kijken we naar social media dan zien we nog weinig tot geen dialoog. Er is in z’n algemeenheid vooralsnog meer sprake van zenden dan van ontvangen. Ondanks redelijk wat zoeken zijn we o.a. op Twitter en Facebook geen directe oproepen tegengekomen om bv. specifieke ervaringen te delen of om bijzondere momenten in beeld en tekst te posten.
  • Er is geen zichtbare ‘Rituals community’ van bovengemiddelde fans, die elkaar bijvoorbeeld kunnen treffen op een eigen platform als bv. een community app, iets wat het overwegen waard zou zijn, omdat een dergelijke app juist voor een zo sterk storytelling hanterend merk een uitgelezen instrument zou zijn om klantverhalen op te tekenen, persoonlijk contact te leggen, exclusiever met loyale klanten om te kunnen gaan, etc.
  • Wat we nog missen, zijn verhalen en ervaringen van klanten. Rituals heeft het in zich om een heel bijzondere bandbreedte van verhalen te ‘oogsten’, waarmee het een volgend niveau van storytelling kan ontwikkelen. Dat kan gaan over cosmetica en verzorging, maar het kan ook nog meer diepte en kleur geven aan de boodschap van bezinning, ontspanning en tijd voor jezelf.
  • Zo sterk als Rituals zich laat zien als merk en verhaal, zou het toch nog een extra stap kunnen maken door net dat beetje dichterbij mensen te gaan staan aan de hand van het delen van eigen herkenbare verhalen en momenten in tekst, beeld en film.
  • Het zou kunnen helpen om in de breedte aan aantal mensen uit de doelgroep te laten vloggen over persoonlijke ervaringen op het terrein van ontspanning, zingeving, etc. Daarmee zou het spirituele ‘ziel’ element van het Rituals verhaal mogelijk nog meer concrete invulling kunnen krijgen, wat aanstekelijk kan werken en waar dan weer met productproposities op ingehaakt zou kunnen worden.
  • Een gedachte van een andere orde: het zou volkomen in lijn liggen met de filosofie van Rituals zowel als met het sterke storytelling karakter van het merk om een uniek (bv. limited edition) coffeetable book te ontwikkelen als story- en marketing instrument. Het zou meer moeten zijn aan een boek, te weten: een product op collector’s item niveau, een luxueus cadeau, een store window eyecatcher, een media-event en een internationale free publicity generator tegelijkertijd.
  • Juist vanwege het verhaal van Rituals is het als een van de weinige merken in staat om zich te onderscheiden met de uitgave van een boek dat niet alleen over zingevende en ontspannende rituele gaat, maar door verschijning en inhoud ook zelf zo’n moment is op de plek die Rituals zowel als mensen zelf dierbaar is: thuis.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met corporate storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Over Storytelling People

Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.

Contact

Contact

Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
E info@storytellingpeople.nl

Onze klanten

Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.

Heineken: de magie
PostNL
Randstad: shaping work
ABN Amro
Nationale Nederlanden
Friesland Campina

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

Download de Storytelling People app

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.