Jumbo Corporate Storytelling – hallo

Jumbo corporate storytelling

Jumbo doet AH dus nog geen pijn, maar zal niettemin scherp in de gaten gehouden worden door de marktleider. Die doet er in dat geval goed aan eens naar het verhaal van Jumbo te ijken. En dan niet direct naar het verhaal zoals klanten en anderen dat op TV zien, maar naar het verhaal dat eraan ten grondslag ligt.

Waar AH inmiddels zijn herkomst achter zich geeft gelaten en haar missie nogal heeft volgestort met “we hebben alles voor iedereen”, bouwt Jumbo onverstoorbaar verder op haar kernverhaal als het familiebedrijf met de 7 zekerheden.

Hallo Jumbo

Jumbo is enige jaren geleden gestart met een ‘Hallo Jumbo’ campagne. Het was een even handig en relevant als sympathiek en veelzijdig uitgangspunt om Jumbo - toen nog - te introduceren als sterk groeiende supermarktketen in Nederland. Het hielp klanten van overgenomen concurrenten gemakkelijker de drempel over naar Jumbo, altijd waardevol om niet te zeggen essentieel - een concurrent overnemen wil niet altijd zeggen dat je dan ook de klanten automatisch overneemt. Hallo Jumbo lijkt echter z’n nut gehad te hebben, maar met dank aan bewezen diensten is dat tijdperk wel zo’n beetje voorbij.

Het Magazine heet weliswaar Hallo Magazine, op YouTube worden we er nog mee begroet, maar op de eigen website niet en evenmin op Instagram, Facebook, Pinterest en Twitter. Ook de commercials eindigen niet langer met een vrolijk Hallo Jumbo. Het kan zijn dat besloten is dat Hallo Jumbo het verhaal van Jumbo niet goed of nauwelijks nog weergeeft. Daar zit iets in, Hallo jumbo is meer een uitdrukking van een vriendelijk welkom dan van een supermarkt die verwachtingen wil overtreffen. Toch vraag je je af of wel uitputtend genoeg gekeken is naar de mogelijkheden om Hallo Jumbo tot meer te verheffen en sterker te verbinden aan alles wat Jumbo biedt en/of probeert te bedenken om verwachtingen van klanten te overtreffen. Verwachtingen overtreffen: dan denk je toch aan allerlei verrassende nieuwe zaken waarvan een klant verrast zou opkijken en zou kunnen zeggen: “Hállo Jumbo.. (dat is nog n’s te gek, dat had ik niet verwacht, dat is nog eens een goed idee”, enzovoort). Mogelijk is hier wel degelijk al ruimschoots mee gespeeld, het is in ieder geval niet verder gekomen. En als er iets is wat je overall toch begint te missen is dat een visueel of auditief anker. Een alles en iedereen verbindende rode draad die aansluit bij het Jumbo verhaal en meer verbindend kan werken naar klanten en potentiële klanten. Het mankeert Jumbo aan weinig in haar storytelling, maar het voelt alsof er op dit niveau nog wel iets – de belangrijke puntjes op de ‘i’ - te winnen valt.

Social Media Storytelling

Online is Jumbo zo actief als je mag verwachten van een hedendaagse supermarkt. Online boodschappen doen, een online app, de klantvriendelijkheid blijft ook hier zichtbaar leidend. Wat vloeiend moet werkten, werkt vloeiend, het winkelgemak is even groot als in de fysieke winkels. De sfeer van de webwinkel zal nooit exact dezelfde zijn als in een winkel, maar Jumbo is erin geslaagd om online en offline beleving dicht bij elkaar te houden in vormgeving, in tone of voice, in overzichtelijkheid en assortiment, etc. Het is een en dezelfde winkel, een en dezelfde formule en een en dezelfde klantvriendelijkheid. Dat is een beeld dat ook zichtbaar en herkenbaar blijft door alle social media platforms heen.

Op Facebook staan actualiteit, activiteiten en promotionele zaken centraal, zoals het hoort. Het is een sterk medium om mensen te stimuleren en inspireren en daar maakt Jumbo goed gebruik van. Zo te zien wordt de pagina ook behoorlijk bezocht en gewaardeerd. Wel iets opvallends: de missie wordt hier nogal anders weergegeven dan op de ‘Over Jumbo’ pagina. ‘Jumbo wil de ideale supermarkt zijn’ - het kan zijn dat een nog eenvoudiger benadering hier de bedoeling is geweest; dat is op zich prima, maar het blijft uitkijken dat de kern niet uit het zicht raakt.

De ideale supermarkt, dat klinkt goed en laagdrempelig, maar het haalt het niet bij de helderheid van ‘verwachtingen overtreffen’. Daar schuilt domweg meer ambitie, meer belofte en meer ‘we gaan ervoor’ in dan de ideale supermarkt willen zijn. De ideale supermarkt ziet er bovendien voor iedereen anders uit en heeft iets afstandelijks, iets vrijblijvends zelfs - misschien dat het er ooit wel eens van zal komen, je weet maar nooit. Wezenlijk anders dan verwachtingen willen overtreffen: die kunnen ook voor iedereen anders zijn, maar dan nog kan de hoogste lat toch morgen al overwonnen worden.

Op YouTube toont de kantvriendelijkheid zich in een andere, behulpzame en inspirerende gedaante. Aan handige kook-, snij- en bakinspiratie geen gebrek, met een caleidoscoop aan aansprekende en heldere kookvideo’s. Een supermarkt kan niet genoeg laten zien wat je allemaal kunt doen met wat er in de schappen ligt, zowel ter inspiratie als ter lering - mensen zijn gek op kookshows, maar dat maakt ze nog geen handige chefs in eigen keuken. Jumbo helpt hier zoals het zou moeten.

Op Twitter vraagt het profiel al direct om te melden wat je te melden hebt. Ook weer een vertaling van het Jumbo verhaal die past bij het medium. Het aantal volgers valt echter wat tegen, nog geen 8000 volgers lijkt niet al te veel voor een supermarktketen die landelijk bekend is en dagelijks altijd wel iets te melden heeft. Twitter is als verbindend, handreikend en interactief dialoog medium ideaal om merkverhaal en klant met elkaar te verbinden, maar Jumbo heeft hier mogelijk nog niet alle tijd en energie ingestopt om een community van volgers te bouwen.

Ook Pinterest is een feest van recepten, volledig waarmaken wat Jumbo er vertelt: Jumbo inspireert je graag met heerlijke recepten, etc. Het ziet er fris en helder uit, uitnodigend en veelzijdig. Maar ook hier toch niet veel meer dan 4,7K aan volgers en 21 vind-ik-leuks. Het is duidelijk niet dringen geblazen hier, wat jammer is gezien de tijd en moeite die er hoe dan ook gemoeid is met het verzamelen, ontwikkelen en onderhouden van dit Jumbo platform.

Meer volgers zijn er op Instagram, waar Jumbo niet alleen inspiratie biedt maar ook informatie met kijkjes achter de schermen. Dat laatste is altijd nuttig om te doen, omdat het bijdraagt aan het levend maken van het merk- en bedrijfsverhaal. Zeker als dat verhaal bestaat uit verwachtingen overtreffen is het erg goed om mensen te laten zien die daar mee bezig zijn en ze aan het woord te laten over de manier waarop ze dat willen doen. De waarde van de employee story is groot, omdat het het verhaal van binnenuit vertelt en meer diepte geeft aan wat de klant en de consument weten van het merk.

Het Hallo Magazine fungeert als een crossover tussen online en offline wereld. De papieren versie is ook op de website door te bladeren, ook weer een signaal dat Jumbo heel goed aanvoelt hoe belangrijk het is om alle mogelijk customer touchpoints zo goed mogelijk te benutten. Het magazine is op zichzelf een uitstekende manier om het verhaal van Jumbo verder inhoud te geven. Een magazine als dit kan vandaag met recht een content drager genoemd worden. Het leent zich er tenslotte voor om welk aspect van merk en bedrijf ook naar voren te brengen en dat op een onderhoudende manier bovendien. Het Hallo Magazine is wat dat betreft een sterke en effectieve schakel tussen de winkelervaring (online zowel als offline), de behulpzame instructievideo’s op YouTube en de stimulerende recepten van Pinterest en Instagram.

Storytelling observaties

  • Er zijn employee stories, die het verhaal van binnenuit meer inhoud geven, maar ze zijn wat weggestopt en spelen niet werkelijk een prominente rol om te laten zien hoe Jumbo de verwachtingen van klanten wil overtreffen.
  • Jumbo maakt goed en specifiek gebruik van social media platforms; niettemin valt het aantal volgers hier wat tegen (ten opzichte van het klantenbestand en social media gebruik in Nederland). Dat laatste kan duiden op nog niet optimaal gebruik maken van kruisverbanden of gerichte social media campagnes.
  • Jumbo beschikt inmiddels over een eigen App, wat hoe dan ook het beste middel is om een community van klanten te bouwen en bedienen. Dat zou kunnen verklaren waarom het actief uitbouwen van het aantal volgers op social media platforms minder prioriteit heeft gehad of is.
  • Overall blijf je met het gevoel achter dat er meer mogelijk is in termen van storytelling, zoals customer generated content en employee stories bijvoorbeeld. Zoals ook de Brabantse identiteit en de betrokkenheid van de familie zonder twijfel waardevolle aanknopingspunten bevatten om het verhaal van Jumbo meer reliëf te geven.
  • Juist omdat storytelling meer in het teken staat van verbinden dan traditionele communicatie zou het de moeite waard zijn om wat dieper te graven naar verhalen die weergeven hoezeer Jumbo haar missie wil waarmaken.

Over Storytelling People

Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.

Contact

Contact

Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
E info@storytellingpeople.nl

Onze klanten

Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.

Heineken: de magie
PostNL
Randstad: shaping work
ABN Amro
Nationale Nederlanden
Friesland Campina

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

Download de Storytelling People app

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.