ASML Storytelling – aantrekkingskracht

Empower your story

Corporate storytelling ASML

ASML is een van de meest succesvolle bedrijven die Nederland kent. Om die zin maar direct wat verder te brengen: het is zelfs een van de meest succesvolle bedrijven in de wereld. ASML is het bedrijf dat in staat is gebleken Moore’s Law tot realiteit te verheffen.

De wet dus van George Moore, mede-oprichter van Intel, die voorspelde dat het aantal transistors per vierkante inch op geïntegreerde circuits zich in de toekomst zou blijven verdubbelen, zoals het vanaf de begintijd al had gedaan.

(Social) Media Storytelling

Voor ASML is het van levensbelang om voortdurend in staat te zijn nieuwe wetenschappers en technologisch talent aan te trekken. In een jaarverslag wordt een terugloop of gebrek aan voldoende nieuwe krachten ook gezien als een van de bedreigingen voor verdere groei en ontwikkeling van ASML.

Daarom is het niet verwonderlijk dat op social media platforms als Facebook en Twitter de regel verschijnt: For engineers who think ahead. Al geeft de regel ‘For engineers who think ahead’ de indruk een drager te zijn voor een HR-campagne, ook na wat rond klikken op de eigen website blijkt dat niet het geval. Er is in ieder geval niets te vinden van een duidelijk wervende aanpak in lijn met deze thematiek, in woord, beeld of video.

Ook op Twitter komt de regel nog voor, maar ook hier meer als link naar de website en dus ook niet naar specifieke storytelling die de regel van relevante inhoud voorziet. Er is bovendien weinig diversificatie voor wat betreft de communicatie op de uiteenlopende social media. Berichten die op Facebook geplaatst worden zie je precies zo terugkomen op Twitter en andersom. Er lijkt op het oog dus geen sprake van een samenhangend, doelgericht verhaal naar bijvoorbeeld de arbeidsmarkt noch naar de buitenwereld als geheel. Het doet allemaal wat hapsnap aan, wat opnieuw wat vreemd aandoet gezien de status en omvang van het bedrijf. Aan de andere kant klopt dat wel weer, het past bij de wat bedaagde houding die het bedrijf aanneemt en uitstraalt.

Op Facebook is ASML actief met Young ASML, dat dient als jongeren platform, voor werkenden zowel als jonge geïnteresseerden. Ook hier zijn toch wel weer veel berichten te vinden die op de regulier Facebook pagina en op Twitter gepost werden. Wel specifiek is een checker voor geschiktheid om bij ASML te werken en een overzicht van beschikbare vacatures. Veel ASML jongeren ook op Instagram #ASML, al lijken 2810 berichten niet overdreven veel voor een bedrijf met 14.000 mensen wereldwijd.

Corporate storytelling observaties ASML

  • Er lijkt geen duidelijk doelgroep- of social media beleid te zijn, de berichten zijn op de meeste social media hetzelfde.
  • Overall is het niet slecht, maar ook niet goed. De vraag is waarom een toch echt uniek en bijzonder hi-tech bedrijf als ASML zich zo bedaagd laat zien. Noblesse oblige, zou je zeggen.
  • Het is bovendien geen luxe: voor ASML is het van levensbelang wereldwijd de beste mensen naar zich toe te blijven trekken. Die aantrekkingskracht houdt zich niet vanzelf in stand en laat zich ook niet af en toe oppeppen met een tijdelijke campagne hier en daar.

Het zou zeker zin hebben om als ASML na te gaan denken over een verhaal dat:

  • De bijzonderheid van ASLM voor de quality of life naar boven haalt.
  • De hi-tech identiteit vertaalt naar een veel eigentijdse look & feel.
  • De (terechte) trots op het bedrijf meer invulling kan geven.
  • De verbinding kan leggen tussen waarden als ‘curiosity’ en de enorme hi-tech kennis waarmee het bedrijf zich tot frontrunner heeft ontwikkeld.
  • De aansluiting kan blijven vinden bij jong internationaal talent.
  • Overall meer de persoonlijkheid kan geven die aansluit bij de leidende positie van het bedrijf in de wereld.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Over Storytelling People

Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.

Contact

Contact

Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
E [email protected]

Onze klanten

Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.

Heineken: de magie
PostNL
Randstad: shaping work
ABN Amro
Nationale Nederlanden
Friesland Campina

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

Download de Storytelling People app

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.