Met Schiphol Airport als een parel in de kroon van de Schiphol Groep, maar niet de enige. De Schiphol Groep runt, als je het zo mag zeggen, meerdere vliegvelden in binnen- en buitenland en exporteert kennis en ervaring zelfs naar andere luchthaven exploitanten in de wereld.
Dat past en sluit aan bij de onderliggende gedachte die we tegenkomen op de homepage van de Schiphol Group website: Nederland verbinden met de wereld en de wereld met Nederland. Zo simpel kan het zijn, maar in praktijk komen we die eenvoud zelden op deze manier tegen.
Op Facebook zijn Schiphol Group en de luchthaven Schiphol elk met een eigen account actief. Op het account van Schiphol zelf logischerwijs veel praktische informatie en reizigersadvies, zoals afgelopen tijd vooral over de grote drukte.
Op het account van Schiphol Group komen meer medewerkers (dat doen de berichten in ieder geval vermoeden) en zakelijke relaties en leveranciers voorbij. Facebook is nog altijd een uitgesproken goed platform om allerlei verbindingen te leggen met doelgroepen, in die zin een must voor Schiphol en de Schiphol Group. Tegelijkertijd zien we niet werkelijk ‘connecting’ gerichte activiteiten voorbijkomen of doelbewuste communicatie en storytelling om bijvoorbeeld een breder beeld van de organisaties te geven of onbekende zaken op een aantrekkelijke manier over het voetlicht te brengen.
Dat er twee Facebook accounts zijn is connecting op zichzelf, zou je kunnen concluderen. Maar het zou te overwegen zijn om eens na te denken over meer manieren om meer concreet contact en dialoog te genereren met content die daartoe uitnodigt. Zeker voor bedrijven en organisaties die een zichtbare publieke functie vervullen heeft het steeds meer zin consequent actief te blijven met content die het beeld van een open, transparante en zichtbaar geïnteresseerde organisatie kan versterken.
Op Twitter is het verschil tussen (opnieuw) twee accounts groot. Hier vanzelfsprekend veel activiteit op het Schiphol luchthaven account, dit in schril contrast met het Schiphol Group account. Het kan zijn dat dit laatste profiel nog maar heel kort geleden is aangemaakt en dat er hard gewerkt wordt aan content om hier actief te worden. Toch doet het altijd wat vreemd aan, een profiel op een social media platform zonder verdere invulling. Terwijl ook hiervoor geldt dat dit een vrij ideale plaats is voor het tonen en ontwikkelen van engagement met diverse doelgroepen. Dat heeft weliswaar tijd nodig, maar zou in lijn zijn met de gedachte van connecting die Schiphol Group hanteert en een goede manier om in dialoog te raken en te blijven met bewoners, zakelijke relaties, lokale bestuurders, investeerders, media, medewerkers en andere stakeholders.
De tweets vanuit luchthaven Schiphol zelf zijn in meerderheid te kenmerken als ‘zenden’; dat is logisch gezien de noodzaak om zo actueel mogelijk te zijn in de informatievoorziening aan reizigers. Twitter is in dat opzicht een van de meest ideale platforms voor de luchthaven. Maar het is ook goed te zien dat Schiphol hier actief ingaat op bijvoorbeeld veel gestelde vragen om meer duidelijkheid en inzicht te geven over bepaalde zaken die kennelijk vaker spelen bij de consument. Precies dat voegt iets extra’s toe aan het contact met de luchthaven, maakt haar toegankelijker en opener, wat zeker in deze tijd breed gewaardeerd wordt.
Op LinkedIn zet de Schiphol Group zich even stevig en zakelijk neer als op de eigen website, met een puntig en compact profiel. Het is er ook actief met updates en posts, zoals je zou verwachten op een internationaal en zakelijk platform als LinkedIn. De berichten overziend zouden er overigens meer dan genoeg de moeite van het posten waard zijn op het nu nog zo blanco Twitter account. De meeste kracht van social media ligt in kruisverbanden leggen en het elkaar versterken; in die zin mag je ook spreken van connecting.
Op Instagram hetzelfde beeld als eerder op Twitter. Natuurlijk een vol en veel benut platform voor de luchthaven zelf, hoe kan het anders met alle reizigers en bezoekers. En slechts 1 bericht op het account van Schiphol Group.
Instagram is ook niet het meest essentiële platform voor Schiphol Group. Mogelijk dat het in de toekomst ook voor een meer zakelijk publiek interessanter wordt en daarmee vanzelf ook interessanter voor Schiphol Group. Wel kan het aardig zijn om te zien in hoeverre het benut kan worden om bijvoorbeeld een brug te slaan naar een doelgroep van studenten die een loopbaan bij Schiphol Group als mogelijkheid mee zouden willen nemen. Instagram is in trek bij een jonge(re) doelgroep, dus als grote werkgever zou het voor Schiphol Group zinvol kunnen zijn om ook hiervoor een mogelijk plan van aanpak te ontwikkelen. Dat hoeft dan niet even speels als Schiphol bijvoorbeeld heeft gedaan met het Instagram spel ‘Raad de staart’ - een goed voorbeeld van content waarmee op een laagdrempelige manier mensen betrokken worden bij het karakter van het bedrijf.
Op YouTube is het de luchthaven Schiphol die zich uitgebreid en levendig toont. Het is er zeer actief met filmpjes over alle mogelijke aspecten van het leven voor en achter de schermen op de luchthaven. In 2016 won het YouTube kanaal zelfs de Grand Prix Content Marketing Award voor Best Branded Channel.
Natuurlijk zijn niet alle video’s even succesvol en veel bekeken, maar gemiddeld genomen is de belangstelling aanzienlijk en er zijn mooie uitschieters. Door het zo uitgebreid te doen op YouTube neemt de luchthaven hier ook het werk waar voor ‘moeder’ Schiphol Groep. Daar is dan ook geen eigen kanaal van te vinden. Of dat toch nog een idee zou kunnen zijn, is een overweging die veel te maken heeft met welke rol de Schiphol Group in de toekomst wil vervullen. Er is er sprake van een explosieve groei van video content, ingegeven door de dito groei van mobiel internet. YouTube kan zich ook als platform ontwikkelen voor meer corporate boodschappen, employer branding, employee engagement, etc. Het kan op termijn zinvol zijn voor de Schiphol Group om het connecting element ook meer invulling te geven aan de hand van bv. mini-documentaires, interviews met key-employees, vlogs van medewerkers.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.
Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
E info@storytellingpeople.nl
Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.