Van de gloeilamp tot de operatierobots van nu, Philips is altijd al een innovatief bedrijf geweest. Maar Philips is ook altijd een bedrijf geweest dat de briljante vindingen nooit als bijzonder heeft weten te communiceren. Het heeft vrijwel zeker de CD en CD-speler uitgevonden, het heeft altijd TV's ontwikkeld die technisch superieur waren aan welke van de competitie ook. Om Sony vervolgens met de eer te zien strijken. Philips lijkt van nature moeite te hebben het eigen vernuft boeiend en onderscheidend te vertalen naar aansprekende communicatie. Dat is jammer genoeg nog altijd het geval, als je een rondgang maakt langs de websites, blogs en social platforms. Onder de noemer 'Innovation & You' wordt ‘rommelig’ verteld over het waarom, welke oplossingen er bedacht worden en hoe Philips bezig is in de wereld en wordt ook de focus gelegd op praktische producten… wat is de Airfryer toch handig. Heel erg eenduidig is het niet, op YouTube lopen corporate en consumer georiënteerde content door elkaar. Corporate films brengen je nergens op het puntje van de stoel, zelfs een emotionele film in Covid tijd, Everyday Heroes, een ode aan zorgpersoneel, verzandt in saaiheid en het zo langzamerhand door Jan en Alleman gehuldigd cliché van 'together'.
Op sociale media platforms kabbelt het ook allemaal voort met nieuwtjes hier, testimonials daar, en weinig tot geen poging om tot interactie te komen. Innovatie zou juist online zo goed uit de verf moeten komen aan de hand van innovatieve nieuwe manieren om contact te maken met het leven van mensen. Juist Philips zou een merk met een verhaal moeten zijn dat het verbeteren van levens op alle mogelijke manieren invoelbaar en zichtbaar maakt. Er zijn liefst 7 verschillende Instagram accounts, maar geen één heeft iets te bieden waar innovatief denken tot leven wordt gebracht. Een van de echt zeer weinige lichtpuntjes van 'anders' en innovatief denken is een video over een verfrissende manier om mensen met nieuwe ogen naar de gezonde meerwaarde van fruit te laten kijken. Hier werd in het Rijksmuseum alle fruit uit stillevens verwijderd en verwonderde bezoekers werden vervolgens getrakteerd op lekkere en gezonde sapjes uit een Philips juicer. Dit soort inventiviteit zou voor Philips de benchmark moeten zijn voor haar storytelling.
Of het bescheidenheid is, een overdosis degelijkheid in het vertel-DNA of gebrek aan durf – wat het ook is, waar je ook kijkt en wat je ook leest, het is allemaal vrij grijs, gemiddeld en saai. Op zich kan dat ook nog een bewuste keuze zijn, om als Philips door en door wetenschappelijk over te komen. Maar een bedrijf dat aantoonbaar zo innovatief is – en daarmee zo succesvol – zou toch wel sprankelender over het voetlicht mogen komen. 'Het leven van mensen verbeteren met zinvolle innovaties' is een mooie gedachte, maar Philips weet het niet te vertalen in een herkenbare, eenduidige content- en communicatie-benadering, die de categorie doorbreekt en meer karakter en persoonlijkheid toevoegt aan het merk. Philips doet veel goed, maar in het vertellen doet het zichzelf tekort.
Wilt u nu gelijk aan de slag met corporate storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.
Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
E info@storytellingpeople.nl
Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.