Ga naar de website van CoolBlue en je belandt middenin het verhaal van 'Alles voor een glimlach'. Je mag hopen dat het management van HEMA hier jaloers op is, want beland je op de website van HEMA dan weet je eigenlijk niet of je op de website van HEMA bent. Het is allemaal vrolijk en kleurig, de aanbiedingen staan netjes op een rijtje, alles wordt fris en fruitig geëtaleerd, het vizier is hier duidelijk op de moderne jonge vrouw van nu gericht geweest. Daar is niks mis mee, ware het niet dat er zat webshops zijn die ook zo fris en fruitig in elkaar zitten. Weliswaar met een meer specialistisch aanbod van kettinkjes, geurtjes of babykleertjes, maar je mag ervan uitgaan dat HEMA meer marketeers per vierkante meter heeft dan de gemiddelde winkelier of webshopuitbater.
HEMA is zelfs zonder uitgesproken merkverhaal een merk waarvan je meer mag verwachten. Maar op de website is nergens een inhoudelijke of inspirerende regel of verhaal uitdragend communicatiebeeld te bespeuren. Om in winkeltermen te blijven: de rekken hangen netjes vol, de muren zijn fris geschilderd en je hoeft niet te zoeken naar waar je de HEMA voor binnen kwam. Wat ontbreekt is de geur van de worst, dat natuurlijk wel. In die zin vind je het ware karakter van HEMA in de winkel nog het meest terug.
HEMA hanteert nog altijd een papieren HEMA folder. 'Beter flaneren' was de thematiek op de cover in dit geval, het begrip 'beter' werd ook in het binnenwerk een aantal pagina's doorgezet. Wat er beter was, werd niet uitgelegd. Als HEMA het zegt, is het gewoon zo. Het kan zijn dat het een link heeft met de producten die door HEMA inmiddels duurzaam geproduceerd worden. Dat een folder dient om traffic naar winkels en webshop te generen, is duidelijk, de aanbieding is er koning. Toch is het jammer dat een merk als HEMA zelfs geen klein hoekje over heeft om iets meer Merk uit te dragen, al was het maar een mini-testimonial van de Productmanager Fashion of van een styliste, of van een kenmerkende HEMA fan. Veel moeite en ruimte hoeft dat niet te kosten en je voegt wel degelijk wat verhaal toe aan wat nu louter een verzameling spulletjes zijn. Het is hetzelfde als op de wesbite, ook daar niets wat het merk HEMA net iets meer inhoud geeft – al was het maar een Week Podcast over mode of gezondheid of een filmpje van een make-up influencers met wie je een deal maakt. Whatever, om het in doelgroeptaal te zeggen. Zelfs al is er nog geen centrale gedachte, er moet toch meer te doen zijn dan wat plaatjes op een rij en bekijk het maar.
Zo puur zendgericht als HEMA is in de folder en op de eigen website, zo actief en interactief toont HEMA zich op de Facebook site. Veel levendige dialogen en inbreng van HEMA-bezoekers en -fans. Het is er gezellig, zou je kunnen zeggen, het is duidelijk een plek waar het HEMA-gevoel nog volop leeft. De berichten en video's vormen een afwisselend aanbod, de toon is jong en fris maar niet doorgeslagen jolig. Het blijft, zoals ook op Instagram en Pinterest, een zaak van veel leuke dingen in vrolijke kleuren, maar er wordt af en toe ook geprobeerd iets meer te vertellen dan alleen wat iets is en wat het kost. Het sterkst laat HEMA zich zien op YouTube, waar het een even onderhoudende als informatieve serie filmpjes heeft waarin hele simpele zaken in tips, tricks en adviezen worden uitgelegd en gedemonstreerd. Hoe je het best foto's inlijst en ophangt, wanneer en hoe je nieuwe handdoeken moet wassen, enzovoort. Waarschijnlijk allemaal zaken die de moeders van vroeger er met de paplepel ingegoten kregen door hun moeders, maar die voor de jonge vrouwen van nu misschien wel ware eye-openers zijn. Het is niet alleen aardig gemaakt, het laat vooral zien wat HEMA in potentie als merkverhaal zou kunnen zijn. De enorme Hollandse voorgeschiedenis van HEMA vormt een onpeilbaar brede en diepe huishoud-encyclopedie zoals geen enkele andere 'household name' op retailgebied heeft. HEMA zou zich kunnen ontpoppen tot de moderne, interactieve, slimme, nuttige en leuke vraagbaak van elke nieuwe generatie moderne vrouwen én waarom niet: mannen. Alles wat het aan producten en diensten te bieden heeft zou in een klap gefundeerd zijn op de overlevering en zo de verbinding leggen tussen het roemrijke verleden en het leven van nu. Het zou een even interessant als aanstekelijk als onmetelijk merkverhaal opleveren.
Wilt u nu gelijk aan de slag met corporate storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.
Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
E info@storytellingpeople.nl
Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.