Corporate story VanMoof: the bike is the story

Corporate story ANWB

Where is the Why?

E-bikes zijn als marktsegment hard bezig de fietswereld te veranderen. Zelfs zodanig dat er nu al mensen zijn die roepen dat e-bikes bezig zijn alle generatie te veroveren. Of dat zo is, zal de toekomst nog moeten uitwijzen. De e-bike is zeker dominant in het domein van de oudere generatie. Gemak staat voorop, men vindt het daarbij kennelijk niet heel erg vindt om vaak op vrij lelijke e-bikes rond te rijden. Afgaande op het straatbeeld is het nog niet zo simpel om de fietsbatterij design-technisch tot een model te verwerken dat niet op een damesfiets lijkt.

Bij VanMoof hebben ze mogelijk daarom van nul af aan besloten niet zozeer een volgende e-bike te ontwikkelen, maar De Fiets opnieuw uit te vinden. Opmerkelijk is dat je dat op de website niet zozeer terugleest in een visie of missie, maar als je naar de fietsen kijkt, kun je dat er zelf uit afleiden. Het zijn de fietsen die het verhaal van VanMoof vertellen. Daar boft VanMoof als bedrijf mee: want VanMoof zelf heeft eigenlijk niet echt een verhaal met een grote Why op de website. Dat valt wat tegen, juist omdat je op de landingspage wel degelijk wordt begroet met de sterke regel: Revolution, built in. Dat belooft wat, denk je dan.

VanMoof
VanMoof

De Revolution-button leidt direct naar de fietsen, niet naar een gedachte, niet naar iets van een missie of visie. Vooropgesteld: er staat nergens geschreven dat dat moet. Maar juist bij een merk als VanMoof krijg je het gevoel dat er ook een inspirerende visie of mooie grondgedachte aan ten grondslag moet hebben gelegen. Je voelt dat er een machtig verhaal schuilt in 'Revolution, built in', dus is het wat teleurstellend dat dat niet verder uitgediept wordt.

Cities better, humans happier

Het blijft bij een 5-tal redenen waarom VanMoof fietsen zich onderscheiden. Voor de urbane toekomst gemaakt (steden zullen blijven groeien, fietspaden rukken op), technologisch vernuft (de bijbehorende app, het geïntegreerde antidiefstal-systeem), een puntje duurzaamheid (gebouwd om lang mee te gaan), de support als er iets mis en het succes in de hippe steden van de wereld. Is dat 'Revolution, built in', kun je je afvragen. Op een of andere manier mis je hier toch de ontstaansgeschiedenis, het vernuft, het ongetwijfeld boeiende design- en ontwikkelingsproces, de ups en downs, enzovoort.

VanMoof
VanMoof

Reframing the story

Het is er wel, maar daarvoor moet je het blog in willen duiken. Head of Product Design, Job Stehmann, geeft daar inzicht in de benadering en plots is daar dus een heuse Why die je nergens anders terugziet: “The design philosophy behind the bikes is really that they can be used by anyone.” Het is een verse post, van 28 april 2022 en geeft een werkelijk fascinerend beeld van de drive en het technisch surplus die het merk het licht hebben doen zien. Niet voor niets draagt de post de kopregel: Revolutionizing the ride. Het is precies deze invulling die een prominente plaats verdient op de eerste de beste pagina van de website.

Tegelijkertijd kun je er niet om heen: VanMoof is een successtory. De groei van het merk is enorm, zelfs zodanig dat het tegen de bijna onvermijdelijke problemen met klantenservice aan is gelopen. Het bedrijf bleek soms nogal onbereikbaar, klanten werden vaak slecht geholpen, het werd om het in de geest van deze tijd te zeggen nog wel een dingetje. Verhaal en organisatie, er zijn meer bedrijven die het lastig hebben om beiden naadloos in elkaars verlengde te krijgen. Feit is dat VanMoof een eigen, next level e-bike wereld heeft gecreëerd. De fietsen zijn met recht revolutionair. Van Mook zelf heeft het terecht veel over het ingebouwde anti-diefstalsysteem (inclusief doordringend alarmsignaal, waar al menige straat van wakker geschoten is). Het is een van de meest onderscheidende elementen die VanMoof een voorsprong geven als superchill merk. Probeer het maar eens, iets alledaags en traditioneels als 'de fiets' zo vooruit te brengen in de tijd. Het is VanMoof gelukt en in die zin heeft het een verhaal in de wereld gebracht dat zich even lastig laat stelen als de fietsen zelf.

Eyeopener VanMoof corporate story

★★★★★

VanMoof heeft het design, beleving en verhaal van de e-bike succesvol ‘gereframed’

★★★★☆

VanMoof corporate story gaat naadloos over in een succesvolle productstory

★★☆☆☆

VanMoof beschikt over een unieke WHY, die verhaaltechnisch onbenut blijft

Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Een goed verhaal is al een vuur: warm, verbindend en bezielend. Met onze serie corporate story scans beoordelen wij (inter)nationale merken op de kracht en maatschappelijke betekenis van hun corporate story.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl en storytellingworksop.nl. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Over Storytelling People

Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.

Contact

Contact

Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
E info@storytellingpeople.nl

Onze klanten

Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.

Heineken: de magie
PostNL
Randstad: shaping work
ABN Amro
Nationale Nederlanden
Friesland Campina

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

Download de Storytelling People app

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.