Shell behoort tot de bekende merken en bedrijven ter wereld. Maar wie kent Shell echt? Wat weten mensen werkelijk van en over Shell? Wat is het verhaal van Shell? Er lijkt een merkwaardig gebrek aan verhaal te zijn. Merkwaardig omdat het hier een bedrijf betreft dat zo alom bekend is - je zou verwachten dat het merk inhoudelijk en emotioneel meer zou leven bij mensen.
Maar het zou kunnen zijn dat er niet een eenduidig antwoord gegeven kan worden op de vraag: wat is de Shell story?
Surfend door de varianten van online présence van Shell Nederland zowel als Shell Global zien we wat dat betreft ook geen aansprekend, eenduidig verhaal. In ieder geval niet in die mate die je van een wereldwijd invloedrijke speler als Shell zou verwachten. In termen van brand proposition is de omschrijving op het Shell Twitter-account nog het meest concreet en uitgesproken: (..) Royal Dutch Shell, one of the world’s most innovative energy companies.
Dat voelt meer als een eye-opener dan als bevestiging van bestaande kennis over Shell. Gevoelsmatig komt de associatie ‘innovatie’ namelijk niet direct naar boven als zijnde sterk verbonden als je aan Shell denkt. Over innovatie wordt feitelijk niet op veel meer plaatsten iets verteld dan op de logische webpagina Energy & Innovatie. Daar valt te lezen: ‘Naar onze overtuiging vormen menselijke vindingrijkheid en technologie de sleutel voor de duurzame energie die nu en in de toekomst nodig is. Wij zijn al meer dan honderd jaar een pionier op het gebied van technologie’. Opvallend is hier het woord pionier, waar gevoelsmatig een potentieel krachtig en breed intern en extern deelbaar verhaal op gebouwd zou kunnen worden. Het komt in overige informatie van Shell niet of nauwelijks meer terug.
Kijken we naar waar de kern van Shell als bedrijf, dan komt daar niet direct uit naar voren waaraan op de ‘Energy & Innovation’ wordt gerefereerd. Tamelijk plots komt is daar de pagina ‘Make the future’. Dat ziet er al meer uit als een boeiende exponent van een missie of ambitie. Maar ook dit is het een statement waarvan je nergens op de eigen sites noch op social media profielen iets substantieels aan verhaal & verhalen terugvindt. Het pionierschap ut de ‘Energy & Innovation’ pagina ontbreekt hier, wel wordt opnieuw gerefereerd aan de vindingrijkheid van mensen als basis voor toekomstige ontwikkelingen voor energievormen. Zoals te verwachten is, zijn de corporate pagina’s van Shell met recht corporate ingevuld, qua toon zowel als inhoudelijk.
Opvallend is dat de Who en de What pagina vrijwel dezelfde samenvattende keymessage laten zien, waarin beide keren het woord ‘aim’ gebruikt wordt - feitelijk een woord dat je zou verwachten in een mission statement. Er zit nauwelijks verschil tussen beide statements, terwijl er toch wezenlijk verschil zou moeten zijn tussen een Who en een What. Zoals de What pagina ook de strategie van Shell neerzet, wat eerder tot het domein van de How behoort.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.
Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
E info@storytellingpeople.nl
Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.