"Pappa, daar...daar.." Zie met kinderen op de achterbank de 'golden arches' opduiken in de verte en je weet alles over het verhaal van McDonald’s zonder het ooit gelezen te hebben. Good Times in aantocht, het is een belofte die moeilijk te weerstaan is en ook wordt waargemaakt. McDonald’s gaat allang niet meer over burgers, maar over mensen. Er zullen nog genoeg mensen zijn die de neus ophalen voor de fastfood op zich, maar je moet als ouders wel uit steen gehouwen zijn om je kinderen niet het plezier te gunnen van een Happy Meal.
Internationaal formuleert McDonald’s het zo: 'Our mission is to make delicious feel-good moments easy for everyone'. In Nederland is dat vertaald naar: 'We vinden het onze missie om gasten een spontaan geluksmomentje te bieden met het aanbieden van fresh en fastfood waar zij zich goed bij voelen'. Een spontaan geluksmomentje is een wel erg Hollandse vertaling, maar de betekenis van het Amerikaanse origineel gaat niet verloren. Bovendien opent het 'Over ons' op de Nederlandse website met het universeel begrijpelijke 'Always Open For Good Times' en dat vat de beleving van een bezoek aan McDonald’s - binnen of via de McDrive - goed samen. Good Times is waar McDonald’s in de kern over gaat en in z'n algemeenheid wordt het consequent vorm en inhoud gegeven.
Er wordt niet al te ingewikkeld gedaan over missie en waarden. De 'Waar staan we voor' pagina houdt het compact, met net voldoende aandacht voor relevante verhaalelementen van deze tijd, zoals diversiteit, duurzaamheid en innovatie. Die staan allemaal netjes op een rij. Van klimaat voorzieningen tot locaties tot service tot McDelivery, alle aspecten die je voorbij ziet komen dragen bij aan de McDonald’s beleving. Het zijn stuk voor stuk aspecten die het beeld dat je als fan dan wel als sporadisch bezoeker van McDonald’s hebt keurig bevestigen. Hoe ze werken (mensen, waarden), wat ze bieden (menu's, nieuwe producten, zoals veggie: alles wat ze doen past in het plaatje van 'Good Times' en dat past op zijn beurt bij het verhaal van een familie restaurant. De toon waarop ze alle informatie delen is vriendelijk, nergens gewichtig en nergens geforceerd jong. De benadering van de hele website van McDonald’s Nederland is praktisch, concreet en helder. Waarschijnlijk daarom ook dat ze er niet voor kiezen om 'Over ons' en 'Waar staan we voor' een plaats op de homepage te geven, maar onderaan in de footer. En dus in plaats daarvan wel op de homepage een link naar een 'Goed om te weten' pagina, waar eenvoudige korte tekstjes je gemakkelijk naar praktische kanten van het McDonald’s verhaal brengen, van voedselkwaliteit tot actuele Corona maatregelen tot een handige voedingswaarde calculator en een uitgebreid Meer Weten Platform bij wijze van FAQ.
McDonald’s is het fastfood voorbij. Natuurlijk spelen de producten en de menu's nog een rol, maar het zijn niet de allerbelangrijkste in het merkverhaal. Wat vooral telt is de beleving om er voor iedereen te zijn. 'We vinden het belangrijk families bij elkaar te brengen' valt er te lezen als je de link 'Familie' aanklikt. Op de US website wordt ook gesproken over 'connecting with communities'. McDonald’s is inmiddels zover dat het zich een rol kan aanmeten van verbinder. Al is McDonald’s te benoemen als een familierestaurant, het verhaal van 'familie' heeft zich gevoelsmatig altijd vertaald in een universele beleving van gezamenlijkheid. De commercials die er wereldwijd voor ontwikkeld zijn, staan zeker in de laatste jaren in het teken van Good Times voor iedereen. En al spelen families daarin vaak een centrale rol, je kunt ze er niet op betrappen een gevoel op te roepen dat McDonald’s er niet voor mensen zonder kinderen is noch voor jongeren of senioren. Ze begrijpen heel goed - en al heel lang - dat het belangrijk is om geworteld te zijn in de samenleving. Niet voor niets blijft hun betrokkenheid bij het Ronald McDonald Kinderfonds een belangrijk element in hun verhaal.
Always Open For Good Times is als corporate story zowel als merkbelofte een prima verhaal. Er is echter een máár… grote maatschappelijke issues spelen nergens een rol in McDonald’s content. Zie voor de kritiek onder meer: De Wereld Morgen en Frankwatching. Het zou juist pleiten voor een restaurantketen die zo sterk geworteld is in de samenleving om pro-actief de dialoog aan te gaan met critici van fastfood. Dat zou het leiderschap en het verhaal alleen maar meer inhoud en waarde geven.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.
Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
E info@storytellingpeople.nl
Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.