In de serie 'Corporate Story Scans' beoordeelt Storytelling People bedrijfsverhalen die geslaagd zijn ¬– en soms wat minder. Een goed verhaal verhaal zorgt voor maatschappelijke betekenis, is een anker voor houding en gedrag en geeft richting aan corporate communicatie, marcom positionering en HR.
'Me vader leg in het Erasmus, ik zeg jôh, je leg hier nog beter dan thuis, je kijk zo op de Euromast.' Het Erasmus is voor generaties Rotterdammers al sinds de bouw van de Medische Faculteit in 1969 een iconisch ziekenhuis. Dankzij de markante witte hoogbouw en de bijna 'scheepse' ramen van de Medische Faculteit aan het Westeinde. Het oorspronkelijke gebouw staat er nog altijd, maar is nu organisch onderdeel geworden van het prachtige complex dat Erasmus MC vandaag is. Het is een kleine medische stad geworden, waar dagelijks 13.500 medewerkers, 4.500 studenten en duizenden patiënten en bezoekers hun weg vinden en profiteren van ultramoderne faciliteiten. Het zegt iets over het hoge aspiratieniveau van de organisatie en sluit aan bij wat er als missie is geformuleerd: ‘het Erasmus MC staat voor een gezonde bevolking en excellente zorg door onderzoek en onderwijs.’ Als je dit zo definieert, past daar inderdaad weinig anders bij dan wat er hier in Rotterdam van de grond is gekomen.
Het complex van het Erasmus MC ontving in 2018 de Rotterdamse Architectuurprijs. In een tekst die daarover ging stond te lezen: 'Het ontwerp van het nieuwe Erasmus MC is strak, functioneel en weldoordacht'. Kijken we naar de corporate teksten van het Erasmus MC dan kan daar hetzelfde van gezegd worden. Er zit geen woord Rotterdams meer bij, om het zo te zeggen. Het bieden van excellente zorg die het Erasmus MC zichzelf als doel heeft gesteld, wordt op de website functioneel en weldoordacht ingevuld en toegelicht. Wat er is, waarom het er is, wat er gedaan wordt voor de kerntaken patiëntenzorg, onderzoek en onderwijs, het komt allemaal keurig voorbij. Internationaal topniveau, check. Ambitieuze studenten, check. Wetenschappelijk toponderzoek, check. Topzorg, check. Veel is er top in het Erasmus MC, de trots daarop is duidelijk terug te zien in het verhaal. Maar het blijft over de hele linie wat koud, iets te afstandelijk, iets te zakelijk, functioneel en weldoordacht. Tot je bij het verhaal over het Erasmus MC Sophia komt, het kinderziekenhuis dat onderdeel uitmaakt van het Erasmus MC geheel. Daar komt ineens een parel tevoorschijn, waarvan je je afvraagt: waarom is dat niet leidend geworden als kern van het totaalverhaal?
Op de website wordt het begrip zo omschreven: 'Samenzorg betekent dat alle medewerkers van het Erasmus MC Sophia, kinderen en families samen één team vormen. In dit team heeft iedereen een eigen en gelijkwaardige inbreng'. Hier zou je uit kunnen afleiden dat 'samenzorg' een specifiek organisatorisch kenmerk is van het Sophia. En dus niet van toepassing kan zijn op de rest van de Erasmus MC organisatie. Misschien is dat dus ook de reden dat het niet is verheven tot een dragende kerngedachte voor het hele corporate verhaal. Niettemin, het voelt als een gemiste kans. 'Samenzorg' is zo'n enorm krachtig en direct veelzeggend begrip. Menselijkheid, passie, zorgzaamheid, kwaliteit, topniveau, participatie, innovatie, onderwijs – het past er allemaal in. Er is geen aspect in wat er aan informatie over het Erasmus MC te lezen is dat er niet bij zou kunnen horen. Het heeft het in zich om in een keer de empathische schil te vormen die je nu in het Erasmus MC verhaal mist.
Het Erasmus MC is professioneel, zakelijk, informatie en laagdrempelig genoeg om door een breed publiek begrepen te kunnen worden
Er is een keuze gemaakt om het verhaal nergens te voorzien van wat meer beleving, menselijke verhalen of persoonlijke ervaringen. Daardoor blijft het verhaal wat afstandelijk en overheerst een gevoel van zenden in plaats van verbinden
Binnen het grotere geheel van het Erasmus MC ligt een potentieel pareltje van storytelling, te weten het begrip 'Samenzorg'. Dat speelt een belangrijke rol in het deelverhaal van het Sophia, maar het zou het overwegen waard zijn om dit op te pakken en te zien hoe het benut zou kunnen worden als de empathische schil die het Erasmus MC nu mist
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl en storytellingworksop.nl. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.
Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
Einfo@storytellingpeople.nl
Iwww.storytellingpeople.nl
Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.